Heb je vragen? Bel me gerust op 06 – 45 75 64 34

Coaching

Om te staan aan het stuur van je eigen avontuur heb je soms een coach nodig. Zelfinzicht en sterk leren staan in je eigen leven en handelen staan hierbij voorop (Executieve functies). Als allround coach ben ik in staat dit samen met jou te gaan doen! Om samen met jou te gaan kijken naar jou als persoon, jouw hulpvraag, om zo samen een passende manier te vinden om je verder te helpen. Vanuit mijn trainingen, werkervaringen en ervaringsdeskundigheid, ben ik in staat om naast je te staan en dit te bieden op verschillende thema’s en aan alle leeftijden. Denk hierbij aan rouwverwerking, echtscheiding, narcisme, relatie/gezin, opvoeding, levensvraagstukken, vaardigheden- en competenties, werk- en opleiding, etc.

Mijn doel

Persoonlijke, gerichte en betrokken coaching bieden aan jou om elke hulpvraag samen aan te pakken. 
De thema’s die wij bespreken zijn breed en passend bij jouw hulpvraag, behoeften en doelen. 
De samenwerking tussen jou en mij staat voorop, om zo te werken naar een gewenst eindresultaat waarbij jij je sterk voelt en jij zelf hebt geleerd om in jouw kracht te gaan staan.

Mijn aanbod

Mijn coaching is passend voor zowel kinderen, tieners, jongeren als voor volwassen op persoonlijk gebied maar ook werk- of school gerelateerd.
Het oplossingsgericht coachen is de methodiek die ik het meeste inzet. Deze wijze van coaching is passend voor een breed scala aan onderwerpen.
Het systemisch-, relatie-, personal-, incompany-, didactisch/pedagogisch-, spirituele- en life coaching komen passend bij het moment, ook aan bod. 
De coaching kan bij mij op locatie, maar ook online is een passende eigentijdse mogelijkheid. Hierdoor zijn afspraken in de avond ook mogelijk.

Mijn werkwijze

Mijn werkwijze is transparant, onderzoekend, systematisch, oplossingsgericht, theorie en praktijk gekoppeld aan elkaar, afgestemd op de situatie, persoon en/of hulpvraag. Voor de verschillende vormen van coaching hanteer ik de volgende stappen:
 
De Match!
Elk coachingstraject start met een intakegesprek. Jij legt uit wat je vraag is of waar je mee worstelt. Je maakt duidelijk wat je graag met het traject wilt bereiken of welke knopen je wil ontwarren. Als coach leg ik mijn specifieke werkwijze uit en wat je kan verwachten. Jij als coachee en ik tasten samen af of er een ‘match’ is, dé basis voor een werkbare coach relatie. Op basis van wederzijds vertrouwen gaan we het coachingstraject starten.
Een intakegesprek is vaak korter dan een echt coachgesprek. Zo’n eerste gesprek kan telefonisch, schriftelijk of online verlopen.
Voor de kinder- en tienercaching gaan de hulpvraag en intake altijd samen en in overleg met de ouder(s)
 

Afspraken
Als blijkt dat wij een match hebben en met elkaar in zee willen gaan, dan zullen wij heldere afspraken maken en duidelijkheid scheppen over de frequentie, verwachtingen en commitment. Afspraken worden ingepland en ook zullen de kosten besproken worden. Afspraakbevestigingen en nota’s worden u per email toegestuurd.

Let the coaching begin!
Binnen mijn verschillende manieren van coachen zet ik mijn coachingsvaardigheden volop in om jou te coachen op maat, afgestemd op jouw leer- en groeistijl. We werken tijdens het traject op meerdere lagen en we volgen daarbij geen vaste procedure. We onderzoeken en werken daarbij passend op wat jij als coachee op dat moment werkelijk nodig hebt. Zo blijft ieder coachingsgesprek relevant en impactvol. Tussen de sessies door werk je aan opdrachten die je zelf tijdens de verdiepende coachingsgesprekken vastlegt, uiteraard met de nodige ondersteuning en uitdaging van mij als coach. Hoe gerichter je met deze opdrachten aan de slag gaat, hoe doeltreffender het resultaat. Je gaat tijdens de coaching krachtige, spannende uitdagingen aan die onherroepelijk verandering in gang zetten bv. een plan maken, een dagboek bijhouden, met een bepaalde frequentie trainen, een slechtnieuwsgesprek aangaan, enz.

Evaluatie en nazorg
Als coachee maak je zelf notities en houdt je je eigen voortgang bij. Deze kunnen wij gebruiken om de gestelde doelen te evalueren en de ontwikkeling te toetsen. Dit resulteert veelal in een gevoel van competentie en een ‘ TROPHY feeling’.
Tussentijds evalueren we samen hoe het loopt, welke resultaten zijn er en hoe kunnen we het coachingstraject bijsturen. Op het einde van het coachingstraject evalueren we samen het resultaat en besluiten we eventueel om het coachingstraject te verlengen rond hetzelfde, of wellicht met een andere doelstelling.

Uiteindelijk, wanneer het coachingstraject is afgerond, blikken we terug. We vieren successen en nemen afscheid van elkaar.
Jij gaat nu alleen op pad, je staat aan het stuur van je eigen avontuur met een rugzak vol inzichten en tools en een ‘ TROPHY feeling’.
Afhankelijk van jouw behoeften maken wij samen afspraken over eventuele aftercare gesprekken. 

Coaching binnen het onderwijs:

Coaching binnen een onderwijsinstelling is net even anders dan de persoonlijke coaching. De coaching is dan gericht op het functioneren en de ontwikkeling van de leerkracht/teamlid binnen de school. 

Het coachingstraject binnen het onderwijs:

Het coachingstraject zal volgens dezelfde stappen verlopen als bij de persoonlijke coaching, met als kanttekening dat:
– er betrokkenheid is van derden bv. een directeur of bestuur, deze zal dan betrokken zijn bij het intakegesprek omdat ik werk vanuit een opdracht.
– t
ijdens het eerste gesprek de intern begeleider aan sluit voor afstemming en het bespreken van de leerdoelen.
– de tussenevaluatie door de coachee zelf beschreven wordt en besproken met de intern begeleider ter voorbereiding op het voortgangsgesprek. Tijdens dit gesprek, lees en luister ik mee vanuit mijn rol als coach en geef ik feedback.

Als coach binnen het onderwijs ben ik ervaren om:

– (startende) leerkrachten in hun kracht te zetten op didactisch- en pedagogisch handelen en klassenmanagement zodat zij sterk voor de groep gaan staan en zich effectief ontwikkelen in hun leerkrachtvaardigheden en skills.
– leerkrachten te coachen op didactisch- en pedagogisch handelen en klassenmanagement door lesobservatie en nabespreken.
– leerlingen te ondersteunen op sociaal emotioneel gebied, leren-leren en/of Executieve functies.
– een leerling- of leerkracht observatie te verzorgen inclusief verslag met handelingsadviezen.
– (startende) Intern begeleiders te coachen in combinatie met het functioneren binnen het MT en de bijbehorende leiderschapsskills.
– mediationgesprekken te voeren en school/ouders ondersteunen bij ingewikkelde situaties of vraagstukken omtrent aanbod, inclusie en begeleiding.

Als onderwijsinstelling of school kunnen jullie mij contacten om te bespreken wat jullie nodig hebben en op welke onderwerpen. Coaching op lesgeven, coaching on the job, instructiemodellen en pedagogisch handelen binnen de groep behoren o.a. tot mijn vaardigheden.