Heb je vragen? Bel me gerust op 06 – 45 75 64 34

School- & Teammanagement

 

Een team, een schoolteam, is een relatief vaste groep mensen die een gezamenlijk doel hebben en gezamenlijke taken en verantwoordelijkheden binnen een school. Samen verzorg je boeiend & passend onderwijs, werk je zo inclusief mogelijk en ben je verantwoordelijk voor alle leerlingen van groep 1 tot en met 8. Samen draag je zorg voor een sterk onderwijsaanbod en goede organisatie. Elk teamlid is hier een onderdeel van, ieder met zijn talenten en in zijn eigen kracht! Als team fungeer je als een professionele leergemeenschap vanuit een professionele cultuur. Maar in de praktijk blijkt dat een hele klus!

Coaching directie

Als directeur, schoolleider of locatiemanager sta je als kapitein van het schip altijd in de picture, ben je eindverantwoordelijk voor de gehele school en wil iedereen altijd antwoord van je, het liefst onmiddellijk. Om niet te belanden in bijzaken, wil ik heel graag meewerken en meedenken en een spanpartner zijn als het gaat om de hoofdzaken. Dit met in gedachte het preventief handelen kijkend vanuit de hoofdzaken, de hoofddoelen en rekeninghoudend met het team en de mensen waarmee wij te maken krijgen. Persoonlijk-, onderwijskundig- en coachend leiderschap staat hierbij centraa

Coaching MT

Het MT bestaat in de meeste gevallen uit de directeur/schoolleider, de Intern Begeleider en de bouwcoördinatoren/specialisten. Door de verschillende rollen en de overlappen die deze met zich meebrengen, komt het voor dat het MT ondersteuning wenst op het functioneren, de verantwoordelijkheden en het begeleiden van de school. Ik kan met jullie meedenken, kijken in de praktijk wat er al werkt en wat effectiever en efficiënter zou kunnen. Duidelijkheid scheppen in de rollen en verantwoordelijkheden en afspraken met elkaar maken zijn vaak al de eerste stap tot goed functioneren.

Advies & coaching op onderwijs in de praktijk

Er staat een visie, een missie, een jaarplan, kwaliteit- en ambitiekaarten. Het lijkt dat alles op orde is. Maar helaas blijkt in de praktijk dat dit regelmatig onvoldoende geborgd wordt en dat het onderwijs aan de leerlingen hieronder leidt. Als B&A team draag je samen de verantwoordelijkheid om te zorgen dat vanuit een door het team gedragen visie en beleid gehandeld wordt en dat er een stevige doorgaande lijn is binnen de school. Duidelijk voor alle leerlingen, het team en de ouders. Samen met jullie zou ik deze uitdaging aan willen gaan om dit met elkaar neer te gaan zetten, ondersteunend aan wat er al wél goed gaat!

 

Professionele Cultuur

Van een familiecultuur naar een professionele cultuur.  Professionalisering van de omgangscultuur, dat is wat we graag willen! Open communicatie, eigen verantwoordelijkheid, transparantie, heldere feedback geven en vragen, conflicten oplossen, leiderschap op persoonlijk- en onderwijskundig gebied. Dit zijn veelal de wensen die niet direct lukken in de praktijk. Graag wil ik met jullie meedenken hoe jullie als team deze zaken kunnen verhelderen, gezamenlijke afspraken kunnen maken en hiermee het beste naar boven kunnen brengen in elke teamlid.

Kwaliteit- & Verbetertrajecten

Opbrengsten, Cito’s, welke toetsen, welke afname, welke uitzonderingen, welke interventies, wat preventief, hoe aanbod voor alle leerlingen…..wat een klus om deze volgens de norm die de onderwijsinspectie omhoog te krijgen. Hoe kunnen we dit doen op de lange termijn, met welke structurele aanpak en door middel van welke afspraken gericht op het eenduidig handelen van elke leerkracht binnen dit team. Het is een mooie opdracht om dit als schoolteam met elkaar neer te zetten. Dit en bij nog vele andere verbetertrajecten, wil ik heel graag meedenken en jullie adviseren daar waar nodig om dit met elkaar neer te zetten!

Overige Projecten

Naast dit alles bied ik tevens diverse  projecten aan:
Project Brugfunctionaris
Project Verlies en rouw op de werkvloer
Project werkgeluk en verzuimpreventie
Interim opdrachten

Over mij & Onderwijs

Ik ben een ervaren, betrokken en enthousiaste onderwijsprofessional met ruime advies- en coachingservaring in het primair onderwijs. 
Ik ben geïnteresseerd, onderzoekend, analytisch, vraag door en denk mee over de schoolorganisatie, structuren, processen en het team.
Ik schrijf overzichtlijke verbetervoorstellen en werk graag planmatig (ik hou van praktisch en duidelijk). 
Ik heb ervaring met verbetering onderwijskwaliteit, professionele cultuur, kwaliteitszorg en IKC ontwikkeling.
Mijn aanpak omschrijft zich het beste als transparant, analytisch, planmatig en doelgericht. Ik werk vanuit gedeelde visie, samenwerking en vertrouwen. Alle lagen van de school worden betrokken.