Met dit vraagstuk worstelen veel onderwijsinstellingen in Nederland. Wat is haalbaar, wat lukt ons wel, wat is niet haalbaar……
Op de scholen waar ik rondloop is dit wat ik ervaar, dit leeft binnen de teams, bij de leiders en directeuren. Er ontstaan vragen zoals:
Wat is goed voor ieder kind? Wat heeft ieder kind afzonderlijk nodig naast de basiskwaliteit en lesinstructies waar de leerkracht in de allereerste instantie verantwoordelijk is. Hoe krijgt een leerkracht het de hele week gemanaged met 29 leerlingen, drie niveau’s verlengde instructie, vier leerlingen met een grote taalachterstand, twee leerlingen met een diagnose ADHD, twee TOSS-ers, vijf begaafde leerlingen, drie leerlingen met een dyslexieverklaring enz. enz…..
Dit is na al mijn jaren in het onderwijs, mijn ervaring en wat ik zie in alle scholen en groepen waar ik kom. Diep, diep respect voor de leerkrachten die dit allemaal goed georganiseerd hebben en ook daadwerkelijk alle leerlingen ‘ Inclusief’ weten te krijgen! Wat een enorme uitdaging en een prachtige klus!!
Hoe gaan wij dit met elkaar voor elkaar krijgen?
Ik las zojuist een heel mooi artikel in het vakblad Beter Begeleiden van het LBBO. Het gaat hier over ‘ Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen’ maar dan wel zo dat het leidt tot rijker onderwijs voor alle leerlingen in de groep! Zij benadrukken naast het benaderen van begaafdheid als een onderwijskundig concept, dat leidt tot pakkend onderwijs. Dit impliceert dan ook dat het zo moet worden aangeboden en dit soms een inclusie en soms een segregatie positie kan zijn. Dit is afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de leerling en de capaciteit van de betreffende leerkracht.
Wat voor mij belangrijk is, is dat leerkrachten in hun kracht staan, het juiste aanbod voor hun hele groep kunnen geven, leerlingen genieten van school en daadwerkelijk leren en dat wij als onderwijskundigen zorg dragen voor helder leiderschap, de leerkracht zien, faciliteren daar waar mogelijk en als schoolleiders/ IB-ers zorgdragen voor de juiste ondersteuning op school- en groepsniveau.
Dit is inmiddels nu precies en écht mijn passie. Samen met de scholen en teams op onderzoek uitgaan, gesprekken voeren over zinvolle verbeteringen die aanvullend zijn op wat al goed gaat, sparpartner zijn van diegene die dit nodig heeft om goede beslissingen te maken en het onderwijs naar een haalbaar maar hoger niveau te brengen, faciliteren in het delen van kennis en meedenken in de verbetermogelijkheden binnen de bestaande zorgstructuur. En dit alles om er samen voor te zorgen dat elke leerling inclusief kan blijven en we met elkaar de verantwoordelijkheid nemen…
‘It takes a village to raise a child’