Wat je aandacht geeft, dat bloeit … is dat zo?

Deze uitspraak hoor je veel. Het ligt lekker in het gehoor en het zegt eigenlijk precies wat we willen horen. Maar werkt het ook altijd zo in de dagelijkse praktijk.

Ik weet het niet….eerlijk is eerlijk. Soms lijkt het er zeker wel op, maar soms geef je aandacht aan een gewenst doel dat helemaal niet past bij jou als persoon. En laten we ook niet vergeten te benoemen, dat aandacht geven aan negatieve zaken, ook zorgt dat iets kan groeien. Dit is alleen niet het beoogde, maar wel realiteit!

Realistisch doel

Wil je graag dat iets groeit en ontwikkelt, kies dan een passend en realistisch doel, stop hier je energie in en ga oefenen en op zoek wat écht bij jou past en haalbaar is.

Stel geen doel dat bij je vriendin of je collega past, zij hebben een ander karakter, andere talenten en interesses en hoogstwaarschijnlijk ook een andere leerstijl en tempo van ontwikkelen. Je voelt hem al aankomen….doe je dit laatste wel, dan is de kans bijzonder  groot dat je teleurgesteld raakt en weer terug bent bij af.

Wat misschien wel helpend kan zijn is, om mensen te zoeken met dezelfde doelen of focus. Wil je bv. je computervaardigheden verbeteren, zoek hiervoor een passende club en sluit je aan. 

Dit bovenstaande wat ik beschrijf past bij jouw persoonlijke ontwikkeling en groei. 

Bij teams werkt het in principe net zo

Alle teamleden willen graag weten dat zij het goed doen en on track zijn. Positieve aandacht van hun leidinggevende is stimulerend en motiverend. Als zij dit niet krijgen op positieve zaken, dan kan het zijn dat zij mopperen of kritiek geven. Door als leidinggevende ’transparant’ te zijn, dat wil zeggen helder te zeggen wat je wil van de teamleden en waarom je dat wil, dan bereik je in de meeste gevallen dat zij zich daar ook naar gaan gedragen. Check hierbij ook je eigen gedrag en vraag om feedback. Vertaal je observatie naar wat je wel wilt en communiceer die wens of verwachting. Vergeet niet om gewenst gedrag te belonen omdat ‘het goed doen’ de impliciete norm is. Ondersteun iemand met een nieuwe taak en richt je aandacht op wat al bereikt is. Deze leerstijl valt onder ‘shaping’, je benoemt vanaf het begin de positieve ontwikkeling en stelt beetje bij beetje hogere doelen. Een negatieve ontwikkeling of ongewenst gedrag zou je in de eerste beginsel kunnen negeren. Zo geef je iemand de ruimte om de ontwikkeling eigen te maken, ruimte om te struikelen, zelf de intrinsieke motivatie te laten ontwikkelen en hierbij kan je als coach of leider steeds een beetje shapen.

In de praktijk

Nu in de praktijk. Stel iets loopt niet lekker of minder snel dan verwacht, dan heeft in de meeste gevallen bv. een directe uitbrander geen zin. Zeker niet als derden hier getuigen van zijn. Dit leidt in bijna alle gevallen alleen maar tot vermijdingsgedrag, maar niet tot de gewenste ontwikkeling, gedrag of tempo. Uiteindelijk is het doel om positieve ontwikkelingen daadwerkelijk te gaan zien. Soms kun je dan niet om een gesprek heen dan confronteer je en dit zou kunnen leiden tot een escalatie. Het geven van feedback, het confronteren met je observaties en het houden van een slecht nieuwsgesprek behoren tot dit genre gesprekken. Het snel oplossen van deze escalatie en het transparant en helder zeggen wat je graag wilt, zou de lucht weer moeten klaren.

In de praktijk blijkt het niet altijd even gemakkelijk en sterke leiders hebben ook hier een hele klus aan. Toch denk ik dat we meer kunnen bereiken, als er meer transparant gemanaged zou worden met open communicatie. Dit zou een basis sterke zijn voor professionele uitwisseling tussen de teamleider en teamleden. Dit zou een mooie aanzet zijn voor de gewenste groei en ontwikkeling door de juiste aandacht en aanpak!

Geef aandacht aan de hoofdzaken, choose your battles, benoem de krachten en geef aandacht aan dát wat moet gaan groeien en bloeien!

Delen:

Meer Blogs

Kindercoaching in de praktijk

Leren betekenisvol en zichtbaar maken!    Terug naar de basis Om goed mee te kunnen doen in de maatschappij is het belangrijk dat kinderen bepaalde

Kindercoaching: JIJ aan Zet!!

Voor ieder kind is het belangrijk dat zij zich realiseren dat zij zelf aanzet zijn. Alleen even ‘JIJ’. Jij staat centraal, jij die bepaalt wat je

Keuzes maken

Keuzes maken, hoe goed ben jij daarin? Vind je het gemakkelijk en weet je vrijwel altijd exact wat je wilt? Heb je een duidelijke reden

JIJ bent JIJ….uniek dus!

Hoe goed zorg jij voor jezelf? Deze vraag is spannend, maar zo belangrijk om jezelf te stellen. Hoe goed zorg ik eigenlijk voor mijzelf, waar

Hoe inclusief kan het onderwijs?

Met dit vraagstuk worstelen veel onderwijsinstellingen in Nederland. Wat is haalbaar, wat lukt ons wel, wat is niet haalbaar……Op de scholen waar ik rondloop is

Stuur ons een bericht