Hoe goed zorg jij voor jezelf?
Deze vraag is spannend, maar zo belangrijk om jezelf te stellen. Hoe goed zorg ik eigenlijk voor mijzelf, waar kijk ik voor weg, wat laat ik stapelen en ‘overkomt’ mij. En wat maakt mij de niet betere versie van mijzelf, waardoor ik niet in mijn kracht sta en ik mij niet competent voel en ik hierdoor geen ‘TROPHY feeling’ heb.
Eerlijk is eerlijk, we hebben hier allemaal wel eens last van, we struikelen allemaal wel eens over deze vragen, het overkomt ons allemaal jong en oud en in welke rol of positie je ook bent goede zelfzorg is belangrijk voor een gezond en evenwichtig leven. Niet alleen jij wordt hier gelukkiger door en voelt je je kapitein van je eigen schip en weet dat jij zelf aan het stuur staat, ook de mensen in jouw directe omgeving zullen dit merken. Binnen je relatie, gezin, vriendengroep, maar ook binnen je werkomgeving zal het effect hebben.
Wat zo mooi is aan deze persoonlijke groei en ontwikkeling, het durven aangaan van je eigen avontuur is dat het niet leeftijd gebonden is. Dat het niet uitmaakt in welke fase van je leven je zit. Voor kinderen ozo belangrijk om dit al vroegtijdig te ontwikkelen, voor tieners- jongeren een super kans om jezelf te leren kennen en jezelf sterk te leren neerzetten in deze maatschappij en voor volwassenen…..het mooiste moment om aan de slag te gaan met dát waar je nu tegenaan loopt en te durven ontdekken waar jouw betere zelf is wie jij écht bent en waar je naar toe wilt.
Durf je eigen unieke avontuur aan te gaan!!
Kindercoaching, JIJ aan zet!!
Voor het kind is het belangrijk dat zij zich realiseert dat zij aanzet zijn. Alleen even ‘JIJ’ die bepaald wat je nodig hebt, wat jouw vragen of struikelblokken zijn of waar je ondersteuning in nodig hebt. In de praktijk blijkt dat leerlingen vanaf een jonge leeftijd al heel goed kunnen aangeven waar de schoen wringt, wat de ondersteuningsbehoefte is en op welke manier dit prettig is om samen te gaan oppakken.
Als kindercoach is dit ook mijn voornaamste rol ‘naast het kind staan en het kind daadwerkelijk zien’. Samen met hem/haar aan de slag en onderzoekend het proces ingaan. Gedurende het traject zal er duidelijkheid komen en richting waar en hoe wij de persoonlijke groei en ontwikkeling kunnen gaan aanzetten, vormgeven en het kind eigen kracht, competentie en autonomie zal gaan ontdekken en eigenmaken.
Ondersteuning in relatie tot het leren op school. Dit is regelmatig de reden waarom ouders coaching buiten de school voor hun kind zoeken. In een veilige omgeving, niet schoolgerelateerd kan het kind dat de persoonlijke groei doormaken. Deze coaching kan gericht zijn op verschillende thema’s nl:
– het leren van schoolvakken, bijvoorbeeld rekenen, taal en spelling
– de social emotionele ontwikkeling
– de executieve functies
– faalangst
– concentratie en werkhouding.
– leerstijlstagnatie
Voor al deze verschillende thema’s zijn er methodes en trainingen die ik samen met het kind kan doorlopen om zo het kind te ondersteunen in de nodige ontwikkeling in aanvulling op waar het kind al vaardig in is.
Samenwerking met de school
Op verzoek van ouders, maar ook van school, kunnen we de samenwerkingsdriehoek in gang zetten en met elkaar kijken wat het kind nodig heeft om op school tot écht leren te komen.
Hiervoor is het nodig om te ontdekken wat pakkend onderwijs is voor het kind en welke ondersteuningsbehoeften er echt zijn.